Operaattorin vaihtaminen

Operaattorin vaihtaminen

Ensimmäinen ajatus operaattorin tai liittymän vaihtamisesta on se, että se on työlästä ja vie aikaa. Tästä syystä monet jättävät liittymän vaihtamatta vaikka uuden saisi puolet halvemmalla. Tämän artikkelin tarkoituksena on näyttää sinulle, että operaattorin vaihto on oikeasti helpompaa ja nopeampaa kuin luulet.

Ota vinkit haltuun ja saat uuden liittymän auki nopeasti ja ilman päänsärkyä.

Liittymän vaihtaminen toiselle operaattorille

Suomessa on kolme johtavaa operaattoria (DNA, Telia ja Elisa), jotka käytännössä jakavat koko Suomen liittymä asiakkaat. Yleensä liittymätarjousten yhteydessä saatetaan vaihtaa operaattorilta toiselle tai päivittää nykyinen liittymäpaketti saman operaattorin kanssa.

Voit halutessasi marssia suoramyyjien eteen ja pyytää uutta liittymätarjousta, jolloin he luonnollisesti hoitavat sopimuksen puolestasi. Toinen vaihtoehto on tehdä liittymän vaihtaminen itse, joka on nykyään jopa vielä helpompaa.

Seuraa alapuolella olevia ohjeita:

Etsi edullinen liittymätarjous, johon haluat nykyisen liittymäsi päivittää. (Voi olla myös samalta operaattorilta, kuin nykyinen liittymäsi)

Siirry tilaamaan uusi liittymä valitsemasi operaattorin sivuilta. Vaihtoehtoisesti voit tehdä liittymäsopimuksen myös kivijalkamyymälöissä, jollin liittymän vaihtuminen kestää tavallista pidempään. (Sopimuksessa lukee, koska uusi liittymä avataan)

Kun olet tehnyt uuden liittymäsopimuksen, huomaat että vanha operaattorisi todennäköisesti antaa sinulle vastatarjouksen, koska heille on ilmoitettu aikomuksestasi irtisanoa nykyinen liittymä.

Liittymä astuu voimaan heti, kun asetat paikoilleen uuden SIM-kortin. Saat samalla tekstiviestin, jossa on ohjeet SIM-kortin kanssa toimimisesta. Käynnistä puhelin uudestaan ja uusi liittymä on valmis.

Kuluttajana sinulla on 14 vuorokauden peruutusoikeus, jonka aikana voit vielä peruuttaa solmimasi liittymäsopimuksen ja ottaa vastaan nykyisen operaattorisi tekemän vastatarjouksen.

Jos haluat siirtää nykyisen numerosi uudelle operaattorille, saattaa liittymän aktivoitumisessa kestää hieman liittymäpaketin päivittämistä kauemmin.

Numeronsiirto uudelle operaattorille

Numeronsiirtäminen herättää runsaasti keskustelua, koska monella liittymän kilpailuttajalla on epäselvyyksiä siitä, miten numero saadaan siirrettyä palvelun mukana.

Vielä vuosikymmen sitten, operaattorin vaihtaminen tarkoitti automaattisesti sitä, että nykyinen numerosi vaihtui ja joku toinen sai sen. Nykyään asia on toisenlainen, nimittäin voit siirtää nykyisen numerosi uudelle operaattorille välttääksesi numeroiden siirtoon liittyvän kaaoksen.

Jos haluat siirtää nykyisen numerosi uudelle operaattorille, voit ilmoittaa siitä sopimuksen tai tilauksen yhteydessä. Tuolloin liittymän vaihtamisessa voi kestää 5 – 14 vuorokautta. Liittymänkäytöstä tuona aikana ei kuitenkaan tarvitse huolehtia, sillä aikaisempi palveluntarjoajasi pitää vielä vanhan liittymän voimassa niin kauan, kunnes saat uuden liittymän toimimaan.

Operaattorit ilmoittavat sinulle tekstiviestillä ajankohdasta, jolloin numeronsiirto tehdään. Tuona aikana liittymääsi ei voi käyttää noin 10 – 15 minuutin ajan.

Muutama huomion arvoinen asia

  • Tallenna nykyisen SIM-korttisi numerot puhelimeesi, jolloin saat ne ovat käytössäsi, vaikka SIM-kortti vaihtuisi.
  • Sinun ei tarvitse huolehtia liittymän irtisanomisesta, koska operaattorit hoitavat liittymän vaihtamisen keskenään. Vanha operaattorisi irtisanoo liittymän puolestasi.
  • Sinulla on 14 vuorokauden peruutusoikeus, mikäli vanha operaattorisi tekeekin erinomaisen liittymätarjouksen ja haluat vaihtaa siihen.
  • Monesti liittymäsopimukset ovat määräaikaisia 6 – 24 kuukauden sopimusjaksoilla, mutta nykyään yhä useampi operaattori tarjoaa toistaiseksi voimassa olevia liittymiä, jotka on helppo vaihtaa uudempaan aina, kun parempi tarjous löytyy.

Numeronsiirto uudelle operaattorille

Monet operaattorit järjestävät erilaisia kampanjoita, joiden avulla uusia toistaiseksi tai määräajan voimassa olevia liittymäsopimuksia on mahdollista saada jopa 40 prosenttia edullisemmin.

Kannattaa aina uuden liittymäsopimuksen yhteydessä tarkistaa maininnat sopimuksen kestosta. Operaattorit kuitenkin ilmoittavat hyvissä ajoin määräaikaisuuden päättymisestä, jolloin he tarjoavat vaihtoehtoista tai parempaa uutta liittymäsopimusta.

Jos haluat varmistaa, että sinulla on tällä hetkellä käytössäsi paras mahdollinen liittymä, kannattaa tarkistaa sivuillamme olevasta liittymävertailu työkalusta nykyiset liittymätarjoukset.

markus

Markus Siltala
Päivitetty 3.1.2022