Turvallinen nettishoppailu

Turvallinen nettishoppailu

Nettishoppaileminen turvallisesti ei ole kaikille aina itsestäänselvyys. Nettikauppoja tulee kokoajan lisää eikä niiden turvallisuutta voi  taata. Tästä syystä kerromme tässä sivulla miten nettishoppaileminen on turvallista ja mitä eri maksutapoja nettishoppaileminen tarjoaa. 

Miten ostaa turvallisesti netistä?

Nykypäivänä netti tarjoaa laajan valikoiman erilaisia tuotteita sekä ostoksia voi halutessaan tehdä kellon ympäri. Nettishoppaileminen on nostanut suosiotaan helppouden sekä nopeuden takia. Netti on täynnä verkkokauppoja jotka tarjoavat asiakkailleen mahdollisuuden tehdä ostoksia milloin tahansa. Laajuuden sekä helppouden takia voi helposti unohtaa kiinnittää huomion turvallisuuteen. 

Muista tarkistaa verkkokaupan tiedot

Ennen ostoksien tekemistä on suositeltavaa tehdä taustatutkimusta kyseisestä verkkokaupasta. Jos kyseessä on suomalainen yritys, tarkista onko sillä Y-tunnusta. Katso myös minkälaisia palautusoikeuksia verkkokauppa tarjoaa. 

Jos ostoksia tehdessä herää epäilyksiä kyseisestä nettikaupasta, suosittelemme katsomaan olisiko aikaisemmat asiakkaat kirjoittaneet omia kokemuksiaan tästä verkkokaupasta. Voit kirjoittaa verkkokaupan nimen hakukoneeseen ja katsoa minkälaista palautetta se on saanut. 

Käytä suojattuja SSL-verkkosivustoja

SSL-suojauksella tarkoitetaan sitä, että protokolla suojaa kyseisen sivun selaamisen käyttäjän sekä palvelimen välillä. Käytännössä siis ulkopuolinen ei voi nähdä luottamuksellisia tietoja kuten maksutapahtumaan käytettyä luottokortteja. Jos sivustoa ei ole suojattu se alkaa HTTP, jos se taas on suojattu se alkaa HTTPS. 

Suojauksen voi tarkistaa myös helposti sivuston alareunasta tai URL-osoitteesta. Jos URL-osoitteen vieressä on kiinninnäinen lukko, tarkoittaa se että yhteys on suojattu. Jos lukko on auki, niin yhteys ei ole salainen eikä suojattu. 

Vältä antamasta henkilökohtaisia tietoja

Nettikaupat eivät tarvitse asiakkaan henkilöturvatunnusta tai syntymäpäivää normaalien ostoksien tekemiseen. Usein jos henkilötunnusta kysytään, on asiakas valinnut maksutavakseen laskun tai osamaksun jossa kyseisen firman pitää tarkistaa ostoksia tekevän luottotiedot. 

Jos nettikauppa kysyy henkilötunnusta tai muita henkilökohtaisia tietoja esimerkiksi luottokortti numeron yhteydessä, voi asiakas joutua helposti identiteettivarkauden kohteeksi. Tästä syystä nettishoppailua tehdessä kannattaa antaa mahdollisimman vähän informaatiota itsestään tai varsinkaan henkilökohtaisista tiedoista. Älä myöskään luovuta sähköpostilla henkilötunnusta tai luottokorttitietoja. 

Pidä tuotteiden tilausvahvistukset tallessa

Tuotteiden tilausvahvistukset kannattaa pitää tallessa esimerkiksi sähköpostissa tai tulostettuna. Yleensä verkkokaupat lähettävät tilausvahvistuksen asiakkaan sähköpostiin tai käyttäjätilin tilauksen tietoihin. 

On suositeltavaa muistaa pitää tilausvahvistus varmassa tallessa ongelmatilanteiden varalta, sillä ne toimivat todisteena. 

Tarkista luottokortin tai pankkitilin tapahtumat

Luottokortin tai pankkitilin tapahtumia kannattaa seurata mahdollisten ylimääräisten veloituksien varalta. Jos huomaat tapahtumissa ylimääräisiä veloituksia, kannattaa ne selvittää välittömästi estääkseen lisäongelmat. 

Useimmissa palveluissa tarjotaan kestotilauksia, jotka voivat helposti jäädä huomaamatta. Ostaessaan jotakin tuotetta tai palvelua voi automaattisesti olettaa sen olevan kertatilaus, kuitenkin useimmissa palveluissa se voikin olla kestotilaus jossa veloitus tehdään automaattisesti asiakkaan tililtä joka kuukausi. Nämä tilanteet voi estää tutustumalla tarkasti tuotteiden sekä palveluiden ehtoihin ennen ostopäätöksen tekemistä. 

Pankit tarjoavat myös erilaisia sovelluksia jotka auttavat pitämään oman talouden kunnossa. Esimerkiksi Osuuspankin tarjoama Pivo sekä Danske Bankin tarjoama MobilePay auttavat seuraamaan pankkitilin tapahtumia sekä saldoa. 

Aseta käyttäjätilille riittävän vahva salasana

Useimmat nettikaupat eivät välttämättä vaadi ostoksien tekemiseen kirjautumista. Jos kuitenkin kirjautumista vaaditaan tai halutaan luoda käyttäjätili helpottaakseen ostoksien tekemistä, niin kannattaa salasanan olla riittävän vahva. Salasanassa kannattaa olla isoja sekä pieniä kirjaimia, merkkejä sekä numeroita. Salasanan keksiminen voi tuntua hankalalta, tästä syystä netistä löytyy erilaisia vinkkejä siihen miten luoda tarpeeksi vahva salasana. 

Onko kaksivaiheinen tunnistautuminen turvallinen?

Verkkokaupassa ostoksia tehdessä pelkät luottokortin tiedot eivät välttämättä riitä maksun suorittamiseksi. Kortin tietojen lisäksi useimmissa nettikaupoissa vaaditaan kaksivaiheisa tunnistautumista verkkopankkitunnuksilla. 

Kaksivaiheisella varmenteella halutaan parantaa asiakkaiden turvallista maksamista. Pahimmassa tapauksessa kuluttajille voi aiheutua suuria ongelmia, jos maksukortti päätyy vääriin käsiin. Kortin katoamis tapauksissa tai väärinkäytöissä tulee kuluttajan ottaa yhtyettä kortin sulkupalveluun. 

Jos kyseinen verkkokauppa käyttää kaksivaiheista todennusta, huomaa sen luottokorttien logotunnuksista. Esimerkiksi MasterCard käyttää suojaukseen SecureCodea ja Visa taas Verifield by Visa.

Usein kaksivaiheiden todennuksen viimeisemmässä vaiheessa tunnistautuminen tapahtuu salasanalla tai verkkopankkitunnuksilla. Salasana on mahdollista tilata erikseen. Kaksivaiheinen tunnistautuminen on siis turvallista ja sitä kannattaa käyttää mahdollisuuksisen mukaan. Mieluummin kannattaa käyttää sellaisia nettikauppoja jotka tarjoavat tätä mahdollisuutta. 

Mitä maksutapoja verkkokaupat tarjoavat?

Monet verkkokauapat tarjoavat useita tapoja maksaa ostokset, tästä syystä eri tavoista kannattaa ottaa selvää. Kerromme seuraavissa kohdissa erilaisista sekä suosituimmista maksutavoista. 

Tilisiirrolla maksaminen verkkokaupassa

Useimmat kuluttajat valitsevat verkkokaupassa maksamiseen tilisiirron, joka on käyettävyydeltään helppo ja nopea. Tilisiirto ei kuitenkaan ole se turvallisin menetelmä maksaa ostoksiaan verkkokaupoissa. Toteutuksena tilisiirrossa ei ole mitään vikaa, mutta maksutapana se ei välttämättä ole kaikkein turvallisin ja paras vaihtoehto. Käytännössä tilisiirtoa käyttäessä rahat lähtevät tililtä välittömästi maksutapahtuman päätyttyä. 

Tilisiirrossa rahojen takaisin saaminen voi tuotta ongelmia esimerkiksi jos tuotteessa ilmenee jkin virhe.Tämän takia maksun tekemiseen voi olla järkevämpää käyttää esimerkiksi luottokorttia tai PayPalia, jotka ovat turvallisempia menetelmiä kuin tilisiirto. Ennen maksutavan valitsemista kannattaa tutusta eri menetelmiin, jotta nettishoppaileminen on turvallista. 

PayPalilla maksaminen nettikaupassa

PayPal on nykyään yllättävän suosittu menetelmä maksaa erilaisia ostoksia netissä. PayPalilla on käyttäjiä jo yli 200 miljoonaa ja useimmat verkkokaupat tarjoavat sitä vaihtoehtoa ostoksien maksamiseen. Palvelu tarjoaa myös mahdollisuuden siirtää rahaa yksityishenkilölle. 

PayPal tilin tekeminen on yksinkertaista, siihen tarvitaan ainoastaan henkilökohtainen sähköposti ja luotto- tai pankkikortti. PayPal tiliin on mahdollista liittää myös oman pankkitilin tiedot. PayPalin kautta myös rahan siirtäminen on helppoa, sillä PayPal-tilille voi siirtää rahaa tilisiirrolla omasta nettipankista. Tämän jälkeen PayPalissa on siirretty määrä rahaa josta ostokset voi helposti maksaa. 

Siirtämisen sijaan voi halutessaan liittää PayPal-tilille oman luottokortin, jolloin tehdyt ostokset veloitetaan automaattisesti liitetystä kortista. Kortin liittäminen PayPal-tilille tapahtuu yhdellä kerralla, jonka jälkeen ostoksien tekeminen on helppoa ilman korttitietojen syöttämistä jokaisen ostoksen jälkeen. Kuluttajalle ostoksien tekeminen PayPalia käyttämällä on ilmaista. 

Maksaminen luottokortilla

Netissä ostoksien maksaminen luottokortilla on turvallista, sillä petostapauksisa luottokorttiyhtiöllä on vastuu, kunhan muistat tehdä ilmoituksen tapahtuneesta. Lisäksi luottokortilla maksaminen on turvallisempaa paremman henkilötietosuojan takia. Jos esimerkiksi pankkikortilla maksamisen yhteydessä omat henkilötiedot joutuvat vääriin käsiin, niin varas pääsee käsiksi koko tilin saldoon ja rahojen takaisin saaminen voi olla vaikeaa ja aikaa vievää. 

Kuluttajat jotka ovat käyttäneet luottokorttia ostoksiensa maksamiseen, niin voivat hakea myös kuluttajasuojalain oikeudella korvausta luottokorttiyhtiöltä esimerkiksi konkurssitapauksissa tai jos tilattua tuotetta ei ole toimitettu. Jos asiakkaat ovat käyttäneet maksamiseen jotain toista maksutapaa kuin luottokorttia, niin tällöin he voivat joutua odottelemaan rahojen takaisin saamista paljon kauemmin. 

Näiden edellä mainittujen etujen lisäksi luottokortti voi sisältää erilaisia vakuuksia. Useimmissa luottokorteissa on osto- ja tuoteturvavakuutus, mikä takaa vakuutuksen esimerkiksi luottopuolella tehtyille ostoksille. Vakuutus kattaa luottokortilla tehtyjä ostoksia katoamisen, varkauden tai muun vastaavan tilanteen varalta. Kyseiset vakuutukset vaihtelevat luottokorttien mukaan, tästä syystä niihin kannattaa tutustua ennen luottokortin ottamista. 

Tuoteturvan kattavuus voi vaihdella suurestikkin luottokorteissa, mutta pääasiassa se vakuuttaa luottokortilla tehdyt ostokset. Näiden etujen lisäksi joissain luottokorteissa voi olla myös suoja varkauksia vastaan. Vakuutukset ovat voimassa eri aikoja ja useimmiten ostoturva vakuutus kattaa 90 – 180 päivää. Suosittelemme tutustumaan luottokortteihin sekä niiden etuihin ja ehtoihin ennen päätöksen tekoa.