Miten teen muuttoilmoituksen?

Miten teen muuttoilmoituksen

Jokaisesta muutosta tulee ilmoittaa Digi- ja väestövirastoon aina, kun muutto on pysyvää tai kun esimerkiksi tilapäinen oleskelu kestää yli kolme kuukautta. Suomesta ulkomaille muutosta ja ulkomailta Suomeen muutosta tulee myös tehdä erillinen ilmoitus.

Vapaa-ajan asuntoa ei ole mahdollista tallettaa väestöjärjestelmään vakinaiseksi osoitteeksi sillä vapaa-ajan asunnossa ei ole mahdollista asua vakituisesti.

Huomioi 2021 poikkeustilanne muuttoilmoituksessasi

Koronapandemian seurauksena on suotavaa itse ilmoittaa muuttunut osoite yrityksille, joiden asiakkaana olet. Tämä siitä syystä, että osa yrityksistä on keskeyttänyt kokonaan asiakastietojensa päivittämisen.

Muista tehdä osoitteenmuutos myös postiin

Vaikka Digi- ja väestöviraston ilmoitus on pakollinen, on suositeltavaa tehdä erillinen ilmoitus vielä Postiin.  Ilmoituksella varmistat, että lähetykset ohjautuvat uuteen osoitteeseen ajallaan. 

Tässä kohtaa voi päässäsi olla useampia kysymyksiä muuttoilmoitukseen liittyen. Miten sen tehdään? Koska se kannattaa tehdä? Jos olet ensimmäistä kertaa tekemässä muuttoilmoitusta tai viimeisimmästä kerrasta on kulunut jo useampi vuosia, ei hätää me listasimme tähän tärkeimmät ohjeet.

Muuttoilmoitusta tehdessäsi, suosittelemme kilpailuttamaan sähkön, vakuutukset ja muut oleellisimmat asiat. Sähkön kilpailutuksen teet nopeasti Vertaakorkoja.fi palvelussa.

Ohjeet muuttoilmoituksen tekemiseen

Muuttoilmoituksen voit tehdä yksinkertaisimmalla tavalla sähköisesti OmaPosti-palvelussa. OmaPostissa voi muuttoilmoituksen lisäksi hoitaa monia muita tärkeitä postiasioista. Muuttoilmoituksen tekeminen on maksutonta, ja tämän lisäksi saat käyttöösi ilmaiseksi muuttopostipalvelun yhden kuukauden ajaksi.

OmaPostin kirjautuminen tapahtuu henkilökohtaisten verkkopankkitunnuksien avulla tai mobiilivarmenteella. Jos sinulla ei ole käytössäsi edellä mainittuja kirjautumisvaihtoehtoja, vaihtoehtoisesti voit pyytää Postin palvelusta kertakäyttötunnuksen, joka avulla pystyt luomaan OmaPosti- tilin. Jos et halua tehdä ilmoitusta sähköisesti voi sen vaihtoehtoisesti tehdä perinteisesti paperisella lomakkeella. Saat paperisen version Postin toimipaikoista.

Ilmoituksen yhteydessä voit päättää koskeeko uuden osoitteen päivitys vain Digi- ja väestövirastoa vai myös Postia. Tässä kohtaa suosittelemme valitsemaan molemmat, jotta postit tulevat uuteen osoitteeseen ilman ongelmia.

Muuttoilmoituksen tekeminen isännöitsijälle

Perinteisen muuttoilmoituksen tekeminen välittää uudet tiedot vain viranomaisille ja postille muttei isännöitsijälle tai taloyhtiölle. 

On erityisen tärkeää muistaa ilmoittaa poismuutosta omaan isännöintitoimistoon sekä huoltoyhtiöön sähköpostitse, kirjeitse tai soittamalla.

Muuttoilmoitus kelalle

Sinun ei tarvitse erikseen ilmoittaa muutostasi kelaan, sillä se saa jokaisen asiakkaan osoitetiedot suoraan väestöjärjestelmästä.

Kelaan pitää tehdä ilmoitus, jos tarkoituksenasi on hakea kelasta jotain tukea tai olet muuttanut ulkomailta Suomeen. Myös jos muutat tilapäisesti tai vakituisesti ulkomaille ja tukienmaksajana toimii Kela.

Tämän lisäksi on suotavaa tehdä ilmoitus, jos Muutat ulkomailta takaisin Suomeen ja olet saanut ennen ulkomaille muuttoa tukia Kelalta.

Asumisen tuet ja muutto

Yleinen asumistuki – Jokaisen muuton yhteydessä tulee tarkistuttaa yleinen asumistuki. Tarkistuksen tekeminen onnistuu verkossa tai lomakkeella Kelan nettisivujen kautta.

Eläkkeensaajan asumistuki – Sama pätee eläkkeensaajan asumistuessa, että se tulee tarkistuttaa jokaisen muuton yhteydessä.

Osoitteenmuutos maistraatti

Aikaisemmin muuttoilmoitus piti tehdä erikseen maistraattiin, mutta nykyään se tarkoittaa ilmoituksen tekemistä Digi- ja väestövirastolle.

Digi- ja väestövirasto yhdistyivät Maistraatin kanssa vuoden 2020 alussa. Väestörekisterikeskuksessa on jokaisen kansalaisen perustiedot kuten esimerkiksi nimi ja osoite.

Ajankohta muuttoilmoituksen tekemiselle

Ennen virallista muuttamista kannattaa hoitaa kaikki paperiasiat kuntoon, jotta niiden jättämättä hoitaminen ei aiheuttaisi lisäongelmia. Tärkeimpiä muuttamiseen liittyviä asioita on muuttoilmoituksen ja sähkösopimuksen tekeminen.

Muuttoilmoitus on mahdollista tehdä kuukautta ennen virallista muuttopäivää. Se on suositeltavaa tehdä mahdollisimman ajoissa, jotta postit ohjautuvat oikein.

Ilmoitus on myös mahdollista tehdä takautuvasti, viimeistään viikon kuluessa muutosta. Varsinkin jos teet ilmoituksen paperiversiona, niin sen tulee olla, viimeistän digi- ja väestövirastossa takarajaan mennessä. 

Muuttoilmoituksen yhteydessä suosittelemme tekemään kaikki tärkeimmät kilpailutukset kuten esimerkiksi sähkösopimus. Muutto vaatii usein uuden sähkösopimuksen, sillä jokaiseen osoitteeseen annetaan oma tarjous. Nopeiten saat hankittua sen Vertaakorkoja.fi palvelun kautta ja näet kätevästi mistä saat halvimman sähkösopimuksen

Palvelut joihin ilmoituksen tiedot päivittyvät

Tekemäsi muutokset näkyvät Digi- ja väestöviraston lisäksi Postin palvelussa sekä automaattinen päivitys tapahtuu myös viranomaisille kuten esimerkiksi Verohallintoon ja Kelaan. Näiden lisäksi ilmoituksen osoitteenmuutoksesta saavat pankit ja vakuutusyhtiöt.

Jos et ole asettanut kieltoa tietojen luovuttamiselle, Postin toimesta tapahtuu automaattinen päivitys uudesta osoitteesta yrityksille, joiden asiakkaana olet. Näin saat laskut ja muut tärkeät dokumentit suoraan uuteen osoitteeseen.

Uudet tiedot päivittyvät aikaisintaan muuttopäivänä, sillä ilmoitukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Tiettyinä ajankohtina käsittelyajat voivat olla pidempiä esimerkiksi koulujen lukukuukausina.

Muuttoilmoituksen tekeminen opiskelijana

Myös opiskelijan tulee tehdä muuttoilmoitus uuteen asuntoon muuttaessa. Opiskelijan muuttoilmoituksen tekeminen tapahtuu samalla tavalla kuin kenen tahansa kohdalla. Kun teet muuttoilmoituksen väestöjärjestelmään, tietosi välitetään automaattisesti Kelaan, Verohallintoon jne. Tämän lisäksi monet muut yritykset kuten pankit, eläkelaitokset ja vakuutusyhtiöt saavat tiedot osoitteen muutoksesta väestöjärjestelmän kautta.

Opiskelija on oikeutettu opintotukeen ja yleiseen asumistukeen. Yleinen asumistukihakemus pitää muistaa tehdä muuton yhteydessä. Opintotuki- ja asumistukihakemus kannattaa muistaa tehdä ajoissa, sillä käsittelyajat voivat olla ruuhkaiset varsinkin keväällä ja syksyllä.

Pitääkö osoitteenmuutos tehdä jokaisen muuton yhteydessä?

Ilmoitusta osoitteenmuutoksesta ei tarvitse tehdä, jos muutto kestää alle kolme kuukautta tai se on tilapäinen. Tilapäinen muutto tarkoittaa sitä, jos muutat vakituisesta osoitteesta uuteen osoitteeseen ja jos muutto kestää alle vuoden sekä sen jälkeen aikomuksenasi on palata takaisin vakituiseen osoitteeseen.

Jokaisesta muutosta myös tilapäisestä pitää tehdä ilmoitus Digi- ja väestövirastoon, jos se kestää yli kolme kuukautta.

Mitä seuraamuksia ilmenee, jos muuttoilmoituksen jättää tekemättä?

Muuttoilmoitus pitää tehdä aina muuton yhteydessä, vaikka se ei olisikaan pysyvä. Tilapäinen muutto vaatii myös ilmoituksen tekemisen. 

Jos osakkeen omistaja ei tee ilmoitusta, voi siitä seurata rangaistus verottajan toimesta. On yleistä, että muuttoilmoitus tehdään vain postiin ja väestörekisteri ilmoitus jätetään tekemättä.